Pages

TIPS UNTUK MEREKA YANG PERTAMA KALI HENDAK BERCUTI


Di sini saya kongsikan tips-tips apabila kita hendak mula bercuti 


Untuk mereka yang merancang ke luar negara, pastikan tarikh passport masih sah sekurang-kurangnya 6 bulan sebelum tarikh kita ke luar negara. Segera lanjutkan semula secara MyOnline Passport. Tetapi, bagi mereka yang ada anak di bawah 12 tahun harus ke kaunter pendaftaran Bahagian Pasport, Jabatan Imigresen untuk lanjutkan tempoh passport. 





Untuk menukar matawang pula, saya nasihatkan supaya semak dulu dan buat survey di kaunter-kaunter money changer yang berhampiran keseluruhannya. Walaupun pertukaran mata wang asing adalah mengikut harga semasa tetapi setiap money changer tawarkan harga yang berlainan. Tengok pada harga jualan yang rendah boleh kita beli supaya dapat nilai tukar yang lebih tinggi. Ini adalah satu langkah penjimatan. 


Sambil usha (bahasa kedah : tengok/mengintai) tiket tambang murah, bolehlah kita sediakan itenerari seperti yang saya buat di atas ketika melancong ke Jepun. Itenerari boleh berubah-rubah mengikut cuaca dan jarak masa dari satu tempat ke tempat yang lain mengikut jadual pengangkutan awam di sana.


Apabila berada di dalam perut kenderaan yang akan membawa kita ke destinasi yang hendak kita tujui maka hendaklah kita mulakan dengan membaca doa di atas agar selamat pergi dan pulang. Latih anak-anak untuk baca bersama.


Apabila masuk waktu solat hendaklah kita segera mengambil wuduk dan bersolat seperti gambar di atas.


Walaupun dalam bercuti tidak kiralah ke luar negara atau dalam negara, kita kena sentiasa jaga ibadah dan kebersihan. Sebelum menggunakan pinggan, mangkuk, sudu dan garpu kita hendaklah mencuci menggunakan sabun tahara yang dibuat dari tanah liat. Ini adalah cara beristinjak dalam islam untuk membersihkan diri dari hadas dan najis. 


Sentiasa bawa telekung, sejadah dan air untuk menunaikan solat. Jikalau berada di luar negara selalunya tempat solat adalah jauh dan kita hendaklah memilih tempat yang bersih dari kotoran najis.



Untuk mereka yang bercuti dengan anak-anak kecil keperluan mainan dan buku perlu disediakan untuk menggembirakan hati mereka bagi penerbangan yang lama. Sememangnya kapal terbang ada sediakan tetapi sebagai seorang ibu kita lebih mengenali minat dan kecenderungan anak kita terhadap permainan mereka.


Ini adalah adaptor bagi negara-negara tersebut yang harus kita miliki sebelum meneruskan perjalanan.


Saya cadangkan adaptor ini harus dimiliki bagi yang kaki makan angin disebabkan penjimatan. Adaptor ini boleh digunakan untuk 200 buah negara. Kalau setiap kali pergi setiap negara ada 1 adaptor, nanti banyak macam koleksi fridge magnetlah di rumah...πŸ˜‚


Ini adalah kod-kod yang digunakan bagi produk halal dan haram.


Ini pula panduan bagi ibu-ibu yang suka memasak untuk anak-anak apabila bercuti ke luar negara. Apabila kita masak mengikut resepi tempatan sesebuah negara, beberapa input  bahan yang tidak halal di dalam resepi asal/tradisional mereka perlu kita gantikan dengan bahan yang halal dan tanpa was-was. Jaga perut anak-anak kita justeru itu jaga ibadah anak-anak kita juga walaupun menikmati suasana melancong ke luar negara.




Ini adalah contoh traveler declaration form yang diedarkan sebelum kapal terbang mendarat. Kita wajib isi dengan jelas berkaitan apa jua barangan yang kita bawa. 





Untuk melepasi pemeriksaan kastam, adalah lebih baik kita buat senarai declaration seperti yang saya sediakan bagi makanan dan perubatan di atas. Ini akan memudahkan dan melancarkan lagi urusan kita yang membawa anak-anak yang suka makan...😁


Selalu encik suami pesan, "tak payah bawa banyak-banyaklah, macam nak pindah rumah" 🀣🀣 tup.. tup.. hari ni di hadiahkan saya baggage scale, supaya saya bawa barang yang perlu sahaja tidak melebihi timbangan. Terima kasih encik suami memahami saya😍😍. 

























Ini adalah logo-logo halal yang dikeluarkan oleh JAKIM bagi produk halal di luar negara. Kalau kita membeli atau makan di restoran halal di luar negara, logo-logo ini ada dipaparkan.

Semoga perkongsian saya ini sedikit sebanyak membantu bagi mereka yang merancang hendak bercuti dan sedang menikmati percutian. πŸ˜„

No comments:

Post a Comment